How to Install a Factory Extended Idle Switch - Page 4 - Jeep Cherokee Forum

Go Back  Jeep Cherokee Forum > Technical Discussion > Technical Write-Up/How To Section > XJ Cherokee Write-Ups
How to Install a Factory Extended Idle Switch >

How to Install a Factory Extended Idle Switch

How to Install a Factory Extended Idle Switch

Reply

 
 
 
Old 12-15-2017, 02:03 PM
  #46  
Seasoned Member
 
RacerX's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Snohomish County, WA
Posts: 281
Year: 1989
Model: Cherokee
Engine: 4.0L
Default

Originally Posted by wizardpc View Post
Correct. Simply ground A12. That's it.

The fancy stuff is all about using the rare and expensive factory switch, or using a lighted switch with a relay.

But basically, just ground A12.
Originally Posted by Basslicks View Post
- Originally Posted by wizardpc
Automatics only, reading back a little on the thread. And A12 is for obd2 xjs. Earlier ones are a hit and miss nightmare -

FIFY
Originally Posted by wizardpc View Post
Lol. I actually had a 93 police package with extended idle from the factory, so i wouldn't know

God I miss that Jeep. The only vehicle I regret selling.
Originally Posted by Basslicks View Post
Haha... yeah from what I've been reading, there's hope for those with the 93+ OBD1's. I've tried and tried and tried to find something for my '92 with no luck. Just a bunch of suggestions with dead end results.... and I really don't wanna fry my PCM trying things suggested without ACTUAL evidence of it working. If I had a spare PCM, it'd be a different story.
so.... as anyone ever tried to do a RENIX?
didn't they have a Police package? - seems like park ranger/rural Sheriff ... ?
RacerX is offline  
Reply With Quote
Old 12-15-2017, 07:01 PM
  #47  
Someone stole my badge!
 
Basslicks's Avatar
 
Join Date: Mar 2011
Location: Ocala, FL
Posts: 11,070
Year: 1992
Model: Cherokee(XJ)
Engine: 4.0 HO
Default

Originally Posted by RacerX View Post
so.... as anyone ever tried to do a RENIX?
didn't they have a Police package? - seems like park ranger/rural Sheriff ... ?
I'm pretty sure there was a police package with just about every year of XJ production. Not sure if the extended idle was included in that package or an option, but in theory it should be possible on any year XJ. Just gotta have someone with the know-how on EXACTLY how to go about it. I'm too chicken to try it on my '92 'cause I'm yet to find anyone who's successfully achieved it on that year.... if I had a spare PCM it would be a different story.
Basslicks is offline  
Reply With Quote
Old 12-16-2017, 08:38 AM
  #48  
CF Veteran
 
Bugout4x4's Avatar
 
Join Date: May 2015
Location: Arizona
Posts: 3,729
Year: 97
Model: Cherokee
Engine: 4.0
Default

Bugout4x4 is offline  
Reply With Quote
Old 12-16-2017, 01:00 PM
  #49  
Senior Member
 
wizardpc's Avatar
 
Join Date: May 2014
Location: Nolensville, TN
Posts: 751
Year: 1998
Model: Cherokee
Engine: 4.0
Default

Police Package was from 92-01. No Renix.
wizardpc is offline  
Reply With Quote
Old 12-17-2017, 01:49 AM
  #50  
Someone stole my badge!
 
Basslicks's Avatar
 
Join Date: Mar 2011
Location: Ocala, FL
Posts: 11,070
Year: 1992
Model: Cherokee(XJ)
Engine: 4.0 HO
Default

Originally Posted by Bugout4x4 View Post
What's that, Bug?

Originally Posted by wizardpc View Post
Police Package was from 92-01. No Renix.
Well, there goes that theory.

Hey.... maybe I'll luck out and find a PCM in a police packaged '92.

Yeah right.... it'll probably be sitting right next to the tire carrier I've been wanting.
Basslicks is offline  
Reply With Quote
Old 12-17-2017, 05:18 AM
  #51  
CF Veteran
 
Bugout4x4's Avatar
 
Join Date: May 2015
Location: Arizona
Posts: 3,729
Year: 97
Model: Cherokee
Engine: 4.0
Default

Originally Posted by Basslicks View Post
What's that, Bug?
I was wondering if anyone was going to ask. lol

It's an adjustable idle solenoid for an old GM Carburetor, just supply a switched source. It could make a positive idle upper and hand throttle.
Bugout4x4 is offline  
Reply With Quote
Old 12-17-2017, 07:09 PM
  #52  
Someone stole my badge!
 
Basslicks's Avatar
 
Join Date: Mar 2011
Location: Ocala, FL
Posts: 11,070
Year: 1992
Model: Cherokee(XJ)
Engine: 4.0 HO
Default

Originally Posted by Bugout4x4 View Post
I was wondering if anyone was going to ask. lol

It's an adjustable idle solenoid for an old GM Carburetor, just supply a switched source. It could make a positive idle upper and hand throttle.
Hmmmm.......
Basslicks is offline  
Reply With Quote
Old 12-21-2017, 01:13 AM
  #53  
Seasoned Member
 
RacerX's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Snohomish County, WA
Posts: 281
Year: 1989
Model: Cherokee
Engine: 4.0L
Exclamation

Originally Posted by Bugout4x4 View Post
Originally Posted by Basslicks View Post
What's that, Bug?



Well, there goes that theory.

Hey.... maybe I'll luck out and find a PCM in a police packaged '92.

Yeah right.... it'll probably be sitting right next to the tire carrier I've been wanting.
LOL ... I was gonna ask Stealership mech ... Oh well.

But that Solenoid looks promising! :-)
Part Number ???
RacerX is offline  
Reply With Quote
Old 12-21-2017, 09:49 AM
  #54  
CF Veteran
 
Bugout4x4's Avatar
 
Join Date: May 2015
Location: Arizona
Posts: 3,729
Year: 97
Model: Cherokee
Engine: 4.0
Default

Originally Posted by RacerX View Post
LOL ... I was gonna ask Stealership mech ... Oh well.

But that Solenoid looks promising! :-)
Part Number ???
I just grabbed a picture of one because they are all similar, just do a search for "idle solenoid" and you will find different sizes and lengths in both adjustable and non-adjustable positive preset throw lengths. You would have to dig into it more to figure out which you would rather start with because you will have to fab a mounting bracket and a tab for it to push on. But I highly suggest using an adjustable one if you do this.

Important Disclaimer...(kids don't try this at home) And I am not endorsing this idea at all. It is just a curious concept.

I haven't dug deep enough into into circuits yet, but I'm pretty sure there could be a way to also run it through a relay that cuts the juice to it and disables it when you step on the brake, this would make it a bit safer of course.
Bugout4x4 is offline  
Reply With Quote
Old 12-25-2017, 06:19 AM
  #55  
CF Veteran
 
Bugout4x4's Avatar
 
Join Date: May 2015
Location: Arizona
Posts: 3,729
Year: 97
Model: Cherokee
Engine: 4.0
Default

Originally Posted by RacerX View Post
LOL ... I was gonna ask Stealership mech ... Oh well.

But that Solenoid looks promising! :-)
Part Number ???
It looks like a mechanical "latching relay" can be used to control the on/off function to the solenoid. Meaning pressing a momentary switch will apply power to it where it remains a closed circuit until another power source is applied like from the brake light circuit to shut it off. Then it stays off until the first momentary switch is pressed again to turn it back on. Just like a cruise control does.
Bugout4x4 is offline  
Reply With Quote
Old 01-07-2018, 09:11 PM
  #56  
CF Veteran
 
RocketMouse's Avatar
 
Join Date: Nov 2017
Location: Arizona
Posts: 1,137
Year: 1999
Model: Cherokee(XJ)
Engine: I6 4.0L
Default

Sounds like a cool idea.... and useful at times... but will have to put that possible project on the shelf for a future rainy day.... too many other projects on the XJ to do first. lol.
RocketMouse is offline  
Reply With Quote
Old 01-08-2018, 07:00 AM
  #57  
CF Veteran
 
Bugout4x4's Avatar
 
Join Date: May 2015
Location: Arizona
Posts: 3,729
Year: 97
Model: Cherokee
Engine: 4.0
Default

Originally Posted by RocketMouse View Post
Sounds like a cool idea.... and useful at times... but will have to put that possible project on the shelf for a future rainy day.... too many other projects on the XJ to do first. lol.
If you have ever crawled along in first low for 5 miles or more at a time, something like this would be a great help. I have a hand cable on my 53 ****** and found it VERY useful and needed for this.
Bugout4x4 is offline  
Reply With Quote
Reply
 
 
 
Related Topics
Thread
Thread Starter
Forum
Replies
Last Post
Blackcherokee290
Stock XJ Cherokee Tech. All XJ Non-modified/stock questions go here
22
05-15-2016 12:48 PM
JeepStephie99
Engines/Tranny/T-Case
13
03-23-2016 10:53 AM
GregB58
Stock XJ Cherokee Tech. All XJ Non-modified/stock questions go here
0
08-28-2015 08:30 AM
kjdad
Stock XJ Cherokee Tech. All XJ Non-modified/stock questions go here
12
08-21-2015 08:11 PM

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Thread Tools
Search this Thread